מעגל גברים סביב המדורה

ביקשתי ממידג’רני (כלי בינה מלאכותית ליצירת תמונות) שיצייר לי מעגל גברים מסביב למדורה. התמונה המצורפת זה מה שהוא יצר… אם הוא היה יושב איתנו למעגל גברים הוא היה יודע כמה דברים על ישיבה סביב המדורה:
1. אי אפשר לשבת במעגל מושלם 360 מסביב למדורה, מהסיבה הפשוטה שהרוח לא נושבת למעלה… תמיד יהיה צד אליו נושב העשן ושם אי אפשר לשבת.
2. גברים מערביים בגילנו לא מסוגלים לשבת בכריעה או בישיבה מזרחית, בטח לא למעגל של 2-3 שעות… אנחנו צריכים מחצלות, כריות או כיסאות.
3. גברים רעבים… חייבים שיהיה במעגל משהו לנשנש ולשתות.

ואם כבר, אז הנה עוד כמה תובנות מפורטות עבור הבינה האנושית, למי שרוצה לעשות מעגל גברים סביב המדורה:

  1. עץ טבעי יבש זה העץ הכי טוב וכדאי מאד להשקיע ולקנות או להשיג עץ טוב. יש בחנויות של חומרי בניין שקים של גזעים מבוקעים, זה הפיתרון הכי זמין אבל הכי יקר.
  2. יותר זול לקנות “עץ להסקה” בכמות גדולה. חשוב לוודא שהעץ יובש לפחות שנה ועדיף שנתיים. תשאלו את המוכר אם יש לו סוג ב’ יותר בזול. לא חייבים את האיכות המקסימלית כמו לקמין ביתי.
  3. ויש גם בחינם – לאסוף מהטבע עצים וענפים שנפלו והתייבשו ואז לנסר אותם. שימו לב שבמקומות מסויימים פקחים של רט”ג או קק”ל עלולים לקנוס אתכם על זה.
  4. במטעים של הדרים או זיתים אפשר למצוא הרבה ענפים עבים ויבשים. חשוב רק לבקש רשות מבעל המטע, אחרת זו גניבה. לרוב הוא ישמח שתעזרו לו לנקות את המטע מהגזם.
  5. אם קניתם או השגתם בולי עץ עגולים – כדאי לבקע אותם לפני המפגש. הם נדלקים הרבה יותר טוב כשהם מבוקעים. בולי עץ עגולים יגרמו בעיקר להרבה עשן.
  6. בלי משטחים תעשייתיים – העץ במשטחים מעובד ומכיל כימיקלים, חומרי הדברה ודבקים שהעשן הנפלט מהשריפה שלהם מאד רעיל. יש משטחים שמיועדים לשינוע של מזון ויש עליהם סימון מיוחד. הם קצת פחות מזיקים, אבל עדיין עדיף עץ טבעי.
  7. תיחום האש – השיטה הנפוצה והטובה היא מעגל אבנים. יש האומרים שהעשן ילך אל המקור הכי חם בסביבה, ולכן מי שיושב קרוב לאש ימשוך אליו את העשן, במקרה שאין רוח נגדית. אפשר לנצל את העובדה הזו ולשים אבן אחת ממש גדולה במעגל האבנים, בכיוון הרוח, והיא תתחמם ותמשוך אליה את האש, במקום אל המשתתפים.
  8. בור – אם אין אבנים אפשר לחפור בור ולהדליק בתוכו את האש. בגלל המחסור בחמצן סביר להניח שיהיה יותר עשן, אז הפיתרון הוא לחפור תעלת רוח קטנה מהכיוון בו נושבת הרוח. כך יזרום חמצן אל המדורה ויבעיר אותה וימנע עשן.
  9. בתכל’ס לא חייבים לתחום את האש – אם אין אבנים ואין כלי חפירה, אז אפשר רק לנקות טוב את סביבת המדורה מעלים וענפים, ולחשוף כמה שיותר קרקע. רצוי שיהיה לכם איזה מעדר קטן בשביל זה. בחוסר אמצעים גם גריפה עם הצד של הבלנסטון תעשה את העבודה.
  10. סידור העצים במדורה הוא השלב הראשון בהדלקה קלה ומהירה של האש. השיטה המועדפת עליי היא כמו שמתואר בסרטון הזה. חפשו ביוטיוב ותמצאו עוד מלא טכניקות יעילות להדלקת אש, ללא צורך בחומרי בעירה תעשייתיים.
  11. “סטרטר” למדורה – הכי מגניב זה להשתמש רק במה שיש בטבע. הכלל הוא ללכת מהקטן והדק אל הגדול והעבה. אז מתחילים בעלים יבשים (אבל ממש יבשים) ומעליהם זרדים דקים, ואז עולים בעובי ובגודל.
  12. אפשר להשתמש גם בנייר, או בנייר טבול בשמן.
  13. קרטוני ביצים טבולים בשמן – אפשר אח”כ לייבש ולמלא את הגומות בקצת שעווה או דונג, ואז לחתוך כל פעם 2-3 גומות כאלו כדי להדליק את המדורה.
  14. יש סטרטרים תעשייתיים שאפשר לקנות – רובם על בסיס מוצרי נפט והם מאד מסריחים.
  15. פיתרון מיחזורי לסטרטר – ה”סחלה” של המייבש – נכון יש את הצטברות הכותנה וכו’ במסנן של מייבש הכביסה? במקום לזרוק, תאספו אותו לשקית וזה אחלה חומר בעירה.
  16. הגברת תאורה – אחד החסרונות של מעגל סביב מדורה הוא שאחרי כמה זמן האש דועכת ופחות מאירה, ואז לא רואים את הפנים של המשתתפים. רצוי להכין מראש “מגבירי תאורה” שיגבירו את האש ואת האור, במיוחד כשיש שיתוף נוגע וחשוב לראות עיניים טובות, שהמשתף לא יישאר לבד בחושך… מגבירי תאורה מומלצים – עלים יבשים, זרדים יבשים ודקים וכדומה.
  17. שומר אש – כדאי להגדיר מראש משתתף אחד שהוא “שומר האש” והוא האחראי להדלקה ולתחזוקה של המדורה תוך כדי המפגש. ממש לא כדאי לכם לעשות את זה כמנחים, כי זה יסיט את תשומת הלב שלכם ממה שקורה במעגל.
  18. אם רוצים להגביר תאורה לכמה רגעים אפשר לעשות את זה ע”י הוספת ערימת עלים יבשים, זרדים דקים, או קליפות גרעינים למדורה.
  19. תשמרו בצד כמה ענפים בינוניים למקרה שהמדורה תתחיל לדעוך לקראת סיום המעגל. חבל לשים בולי עץ יקרים בשלב הזה.
  20. אל תזרקו פסולת רטובה וריחנית אל המדורה, זה יחזור אליכם בעשן וסירחון. בכלל רצוי לא לזרוק פסולת לאש, כי האש היא מקודשת.
  21. כסאות או מחצלת? – יתרונות לכיסאות: יש תמיכה לגב. בחורף שומרים על מרחק של הגוף מהקור של האדמה. בקיץ – מרחיקים את הגוף מעקרבים.
  22. חסרונות לכסאות: הראש גבוה יותר ומקבל יותר עשן. ישיבה ממושכת באותה תנוחה לא תמיד נעימה.
  23. יתרונות למחצלת: אפשר להתרווח ולהזיז את הגוף. חיבור קרוב יותר לאדמה. פחות עשן בעיניים, רוב העשן עובר מעל. לצורך הנוחות אפשר להביא “מושב יציע” לתמיכה בגב. חסרונות למחצלת: ע”ע היתרונות לכסאות בקיץ ובחורף.
  24. בטיחות וזהירות – בעת הטיפול בעצים חשוב לעבוד עם כפפות כדי לא להידקר מסיבי עץ.
  25. אם העץ יבש ויש רווח בין הקליפה לעץ עצמו כנראה שיהיו שם גם חרקים שכדאי להיזהר מהם. עקרבים מאד אוהבים לישון בחורף בין הקליפה לגזע של האקליפטוס. כדאי להפריד את הקליפה מראש באור השמש, ולא בידיים חשופות. רצוי עם לום, מברג או כל כלי שלא רגיש לעקיצת עקרב מבוהל.
  26. אבני בזלת מתפוצצות באש – נקו את מרחב המדורה מאבני בזלת שלא יהיו בתוך האש. הן עלולות להתפוצץ ולעוף כמו רימוני יד קטלניים. ראיתי צידניות רציניות מחוררות מריקושטים כאלו, אני לא רוצה לתאר מה היה קורה לבן אדם שחוטף ריקושט כזה לאזור רגיש בגוף…. וכמובן שהם יכולים לגרום לשריפה גדולה. כשאבני הבזלת הן במעגל התוחם את המדורה יש את הצד החיצוני למדורה ששומר על ויסות החום שלהן וזה פחות קורה. אבני בזלת אווריריות כאלו עם חורים יותר מועדות לפורענות מאשר אבני בזלת דחוסות.
  27. כיבוי המדורה – הכינו מראש מספיק מים כדי לכבות את המדורה. אם נשארו בולי עץ גדולים במדורה אז חשוב לסובב אותם ולכבות אותם מכל הצדדים, אחרת אחרי כמה זמן הם ימשיכו לבעור.
  28. גם מחבט כיבוי יעשה עבודה טובה. אפשר כמובן גם לכסות באדמה עד שלא רואים יותר עשן.
  29. כלי עבודה שיכולים לעזור לכם בשטח – גרזן לביקוע גזעים עבים מדי. מסור לגיזום עץ, מסור שרשרת, מגזמה לענפים דקים, מעדר, מחבט כיבוי.

אהבתם? התחברתם? שתפו את הפוסט